Nu ook aan het werk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Nu ook aan het werk - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Nu ook aan het werk

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

10 April 2014 | Vietnam, Da Nang

Lieve familie en vrienden,

De frequentie is wat lager omdat er nu ook moet worden gewerkt.
Lees hieronder het verslag van de afgelopen vier dagen

Maandag 7 april,
Na een heerlijke nacht, rust en ruimte, en een goed ontbijt vertrokken richting Hué. Met ene nieuwe gids, want de vorige had zich ziek gemeld. Deze, Tommy, bleek een wandelende encyclopedie, niet alleen Vietnamese feiten, maar hij had ook een behoorlijke kennis van zowel de geografie als de politiek in Europa. Hij kende de naam van Mark Rutte! Er zullen niet veel Nederlanders zijn die de naam van de Vietnamese president weten. Met hem de A1 op naar Da Nang. Tussen Hué en Da Nang ligt een bergketen, die voor een deel het verschil in temperatuur tussen Noord en Zuid bepaalt. De wolken blijven in het noorden hangen. Er is inmiddels een tunnel, maar de toeristische route gaat over de pas. Een prachtig uitzicht op de pas zelf.
We moesten de ‘marble mountain’ zien. 200 treden omhoog en dan een paar tempels en een prachtige grot, waar bovenin twee grote gaten zitten: een overblijfsel van een Amerikaans bombardement, maar nu valt het zonlicht er in banen doorheen. Je bereikt die grot via de ‘poort van de hemel’. De gids gevraagd om daar maar een foto van ons te maken. Hoi an zat in ons programma, maar dat hebben we overgeslagen, omdat we daar woensdag ook al komen.
Na de lunch bracht de auto ons naar Da Nang, waar morgen mijn werk begint. Het Moonlight Hotel is prachtig. We hebben een kamer op de 11e verdieping met een uitzicht over de rivier en de stad. Vooral ’s-avonds is het een feest van licht. De bruggen zijn prachtig verlicht, de hoogste verdiepingen van de hotels proberen elkaar met veelkleurige verlichting de loef af te steken.
Dinsdag 8 april
Een werkdag, vroeg ontbeten en om 8.45 aan de slag. Gemma is ’s ochtends mee geweest om eens te kijken wat dat werk nou inhoudt. Ze gaat daarover vast wat verklappen, dus doe ik dat niet. In ieder geval zijn we geëindigd met een feestelijk diner bij Madam Lan. Met weer nieuwe gerechten en combinaties en een cursus ‘zelf verse springrolls’(=Vietnamese loempia’s) maken
Woensdag 9 april
Omdat deze dag een nationale feestdag is, konden we niet werken. Gelukkig had de organisatie daarin voorzien: een dagje naar Hoi-an met vooraf een excursie naar de Marble Mountain. Die hadden we maandag al gezien, maar met een andere gids en op een ander tijdstip van de dag levert dat andere inzichten, uitzichten en dus foto’s op. Hoi-an is een historische havenstad, die verzandde en nu als een soort Stavoren als werelderfgoed een toeristische trekpleister is. Met al het mooie en al het commerciële dat erbij hoort. Hoi-an i s de stad van de klerenmakers, de een naast de ander. Hoewel we dat niet van plan waren kocht Gemma twee jurken en ik twee overhemden. De volgende dag werden ze in ons hotel bezorgd. Hoi-an is schilderachtig, dus daar moeten de beelden maar spreken. Eenmaal thuis gekomen, bleek Gemma toch iets verkeerds te hebben gegeten. Daarover spreken de beelden niet, maar ze was even goed ziek.
Donderdag 10 april.
Gemma heeft wel mee ontbeten, maar is daarna weer lekker naar de kamer gegaan om een beetje uit te zieken. Tussen het werk door heb ik poolshoogte genomen en het ging allengs beter met haar. Vanavond hebben we weer heerlijk samen gegeten.
Voor het werk bezochten we in de ochtend een vuilstortplaats. Ook daar spreken de beelden, maar zonder de stank kun je je er eigenlijk niet veel bij voorstellen. 700 mensen zijn daar dagelijks in de weer om bruikbare materialen uit het afval te peuren. Scheiden aan de bron is te ingewikkeld en te duur voor Da Nang . Daarna op chique naar de loco burgemeester, die zich liet vervangen door de directeur van de afdeling internationale betrekkingen. Een half uur met foto en handjes en een toelichting. Vervolgens naar het kantoor van de vuilverwerkingsdienst en hen goed aan de tand gevoeld over het beleid, maar vooral de resultaten. Kort door de bocht: beleid veel, resultaten minder.
Na de lunch naar de afdeling bosbeheer voor een uitleg en aansluitend een excursie naar een prachtig natuurgebied, waar zeldzame apen leven. Ik heb er een op de foto, maar je moet wel weten dat hij er zit. Morgen de laatste dag van het project en daarna gaat de vakantie weer verder

Groeten vanuit Da Nang

• 10 April 2014 - 18:22

Yvonne De Boer:

Dag Nic & Gemma, leuk om weer wat van jullie te horen! Kleurrijk & intrigerend die vuilnisbelt...., daar zou je prachtige foto's van kunnen maken, zonder alle bijzondere geuren! Grtz. Yvonne.

• 14 April 2014 - 08:59

Diet:

lieve nic,
    je berichten waren in de spambox terechtgekomen, hierna dus niet meer.
    leuk om van jullie te horen, en wat een geweldige foto van gemma!
    tot gauw alweer,
    zoen ook voor gemma!
    diet

ps: woensdag is bep jarig, ze is nog wat vaag of ze er wat aan doet...

• 18 April 2014 - 12:59

Aglaia: