De Mekong delta, rijst en fruit - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu De Mekong delta, rijst en fruit - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

De Mekong delta, rijst en fruit

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

16 April 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve familie en vrienden,

De reis begint op zijn eind te lopen. We zijn weer terug in HCMC voor de laatste twee nachten. We hebben behoorlijk wat van de Mekong delta gezien.
Lees hieronder hoe dat was

Maandag 14 april
Om 8.30 vertrokken voor een lange rit naar Chau Doc, het meest westelijke puntje van de Mekong delta, tegen de grens met Cambodja. Eerst in de spits Saigon uit en dan over provinciale wegen de delta door. Gestopt bij een voormalige basis van de Viet Cong in een moeras. Voor we er erg in hadden zaten we in een bootje en werden we door het kamp gepeddeld. Wel bijzonder, maar ook Giethoorn/Biesbosch. Een lunch met ‘sour soup’ : heerlijk en weer door. Vlak voor Chau Doc en enige heuvel in de Mekong delta op en daar halverwege met een drankje genoten van het uitzicht. We overnachten in het Victoria Hotel aan de oever van de Mekong. Even een wandeling door de stad en daarna hebben we ons heerlijk laten verwennen in het restaurant. De kok kwam even informeren of het lekker was. Hij had inktvis gevuld met varkensvlees en champignons en op een bedje van heerlijke groente en kruiden gelegd. Chapeau!. Helaas vertrekken we morgen alweer.
Dinsdag 15 april
Een heerlijk ontbijt met uitzicht op de rivier. We wandelen met de gids het hotel uit en even verderop ligt een bootje op ons te wachten. Bezoek aan een van de vele viskwekerijen in de rivier. Zeg maar een forse woonark met een kooi eronder. Door het rooster wordt voer gestrooid en onmiddellijk is het een gespetter van jewelste. Daarna een Khmer dorpje met een moskee bekeken en weer terug met het bootje. Uitgecheckt en op weg naar Can Tho. Een reis van 120 km, door de Mekong delta, een landschap dat we gisteren ook hebben gezien. Lezen achterin kan ook, en dat doe ik dus. Rond 13.30 zijn we wederom bij het Victoria hotel, maar dan in Can Tho. Een pracht gelegen (weer aan de rivier) U-vormig gebouw van 3 verdiepingen. Daar meteen maar geluncht op het terras. Daarna met het hotel-veerbootje naar de stad. Onderweg betrekt het en we zijn nog geen 10 minuten in de stad of een tropische bui barst los. Wij zitten gelukkig op tijd onder een grote luifel en zien hoe de mensen op de regen reageren: de ponchos komen tevoorschijn, maar schuilen is ook populair. Na een uurtje wordt het wat minder en lopen we onder de paraplu naar het bootje. Juist op tijd weer in het hotel voor het happy hour! En vervolgens een perfecte maaltijd in het restaurant. We permitteren ons voor de eerste keer deze vakantie een fles wijn.
Donderdag 16 april
De gids adviseerde om vroeg op te staan zodat we de drijvende markt konden bezoeken op een moment dat er echt nog wat gebeurt. Dus om 7.30 met weer een bootje de rivier op en drie kwartier varen naar een soort groenten en fruitgroothandel op het water. Midden op de rivier liggen grote boten die bijvoorbeeld watermeloenen, ananassen of uien verkopen en handelaars doem daar hun zaken. Daarna een bezoekje aan een rijstpellerij en een fruitboomgaard met na afloop het meest verse fruit ooit. Weer in de boot en terug naar het hotel.
Vandaar op weg terug naar HCMC ofwel Saigon. Onderweg een uitstekende lunch, in Saigon een bezoekje aan de Chinese markt, groot en druk en weer afgeleverd bij het hotel.
Ja, als je het zo opschrijft lijkt het saai. We hebben wel naar schatting 2000 autokilometers achter de rug. De wegen zijn redelijk, maar er zitten veel hobbels in, met name bruggen sluiten niet echt naadloos aan op het wegdek. De snelheid ligt rond de 60 km/h. Onze chauffeur doet zijn uiterste best en rijdt keurig. Maar steeds is er de verbazing over de brommers en scooters die zich met ware doodsverachting door, voor en tussen alles wurmen.
Uit de auto zijn we ineens weer voetganger en moet je op het trottoir (mits aanwezig) je weg zien te vinden tussen de bromfietsen, de tafeltjes en stoeltjes van het café of het restaurant. Je komt ogen en oren tekort.

Hier is het om 18.30 donker. Wij gaan dus zo de straat weer op,

Hartelijke groeten van Nic en Gemma

• 16 April 2014 - 16:43

Yvonne De Boer:

Leuk leuk leuk, Elbert gaat binnenkort weer veel reizen, o.a. Zuid-Afrika! Gaan bij mij meteen de bellen rinkelen..., maar daar moet ik het nog maar even op houden. Bon Voyage terug naar het vertrouwde, maar wel wat saaie Nederland, Grtz. Yvonne.

• 17 April 2014 - 10:22

Bernard:

Hallo Gemma en Nic,
    vandaag even al je berichten achter elkaar gelezen. Prachtige verhalen van een prachtige reis! Leuk om na een 12 gangen diner de vuilnisbelt te bezoeken. Je moet maar durven met een zwakke maag. De foto's geven een goed beeld van jullie belevenissen.
    Groet, Bernard