Nu weer vakantie: van Da Nang naar Saigon e.o. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Nu weer vakantie: van Da Nang naar Saigon e.o. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Nu weer vakantie: van Da Nang naar Saigon e.o.

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

13 April 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve familie en vrienden,

Mijn klus zit er op, dus we hebben de vakantie weer opgepakt, lees hieronder het verslag van de laatste dagen in Da Nang en de eerste in Saigon

Vrijdag 11 april
Vroeg op pad naar de Milieuafdeling van Da Nang. Presentatie met PowerPoint in het Vietnamees, dus dat kost extra veel tijd over het ontwikkelingsprogramma voor industriële zones. Daarna op bezoek bij een fabriek die onderdelen maakt voor de kledingfabricage, zoals gespen. Die krijgen een kleurtje en dat gaat gepaard met water en verf en dus krijg je afvalwater dat ze hier bij de fabriek al schoonmaken. ’s Middags nog zo’n soort bezoek en daarna onze afstemming en presentatie van onze eerste bevindingen aan Da Nang. Dat ging allemaal voorspoedig. Om 18.15 uur was het einde klus!
Met Jan en Ludovic zijn we nog even gaan eten. We kwamen terecht in een restaurant waar Heineken Bier werd gepromoot. Vietnamese jonge vrouwen in kleine Heineken jurkjes. Dan ben je trots als je kunt zeggen dat Heineken je buurman is.
Zaterdag 12 april
Uitgeslapen. Maar ja het wordt wel om 5.30 uur licht. Na het ontbijt een bezoek gebracht aan het Cham Museum. Veel grote beelden van de Cham cultuur vanaf de achtste eeuw. Mooi. Daarna rustig (temperatuur was +30 en de zon scheen) door de stad gewandeld, de kathedraal gezien en langs de rivier wat gedronken en daarna wat gegeten. Dan op weg naar het strand. Op de plek waar het volgens mijn kaart begon, stond een grote schutting, dus moesten we nog ruim een kilometer verder lopen om er op te kunnen. Ja, we hebben met onze voeten in de Chinese zee gestaan. Met de taxi naar het hotel, gedoucht, gerust, koffers gepakt en om 18.00 uur werden we naar het vliegveld gebracht voor de vlucht naar Ho Chi Min City ofwel Saigon. Alles verliep volgens schema en om 21.30 zaten we al weer in de auto richting hotel. HCMC is groot, bijna 10 miljoen inwoners en in de avond zie je alleen de lichten van het drukke verkeer.
Nog even buiten iets gedronken en daarna naar bed omdat we om 7.30 al weer zouden worden opgehaald.
Zondag 13 april
Kennis gemaakt met een nieuwe gids voor een dag. Vandaag bezoeken we Cu Chi en Tay Ninh. Op 70 km van Saigon ligt Cu Chi, in de strijd tegen de Amerikanen en de Zuid Vietnamese regering, een onverslaanbare verzetshaard. Hier was het einde van de Ho Chi Min route waarlangs vanuit het noorden de voorraden kwamen voor de strijd in het zuiden. De Vietnamezen hebben daar tunnels gemaakt om te kunnen schuilen voor de Amerikanen en de bombardementen. Met trots wordt het vernuft getoond waarmee de Amerikaanse soldaten werden verrast. Te veel om op te noemen, maar het indrukwekkend. Er komen jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers.
Daarna bezochten we de tempel in Tay Ninh. Het is een tempel van de Cao Dai godsdienst en soort Esperanto godsdienst die in de jaren ’20 van de vorige eeuw is uitgevonden en Boeddhisme, Confucianisme, Taoïsme, christendom en Islam in zich verenigd. Om 12 uur was er een eredienst waar we het grootste deel van hebben gezien. Wonderlijk, en de tempel staat bol van kleurrijke elementen die de symbolen van de verschillende godsdiensten weergeven.
Op aanraden van de gids een lunch met lokale specialiteiten = zelf verse springrolls maken. Weer een belevenis. Daarna weer terug naar Saigon, waarvan we verder dan vanuit de auto nog niet veel van hebben gezien. Maar dat komt nog verderop in de week.

Vanuit een warm Saigon, groeten Nic en Gemma jullie

• 16 April 2014 - 16:36

Yvonne De Boer:

Geniet mee met jullie reis, Grtz. Yvonne

• 16 April 2014 - 18:20

Martha:

Het is toch weer een prachtige reis. Liefs martha