Ha Long Bay: met recht werelderfgoed - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Ha Long Bay: met recht werelderfgoed - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Ha Long Bay: met recht werelderfgoed

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

04 April 2014 | Vietnam, Hanoi

Lieve familie en vrienden,

Weer terug in Hanoi voor een dag en onderstaand de belevenissen van de afgelopen 2 dagen.

Donderdag 3 april.
Om 9 uur stonden gids, chauffeur en auto klaar voor de reis naar Halong. Daar gaan we morgen een boottocht maken en omdat het een uur of vier rijden is (nou ja langs de toeristische route) vertrokken we vandaag. Het weer is nog steeds grijs en het landschap was bepaald niet uitdagend, dus de jetlag krijgt alle kans om toe te slaan: slapen dus. Bij een korte stop worden we getrakteerd op een bezoek aan een super store met Vietnamese producten: kunstnijverheid, kleding, juwelen etc. Je kon daar wat kopen, maar ook gewoon een kopje koffie drinken. Verder uiterst vriendelijke mensen die niet al te opdringerig je van alles proberen te verkopen. Maar als je weet wat je koffer weegt, ken je de beperkingen.
Aangekomen in Halong hebben we in het hotel geluncht. Vervolgens langs de boulevard gewandeld en op een onvermijdelijke markt terecht gekomen. Daar hebben ze ook alles, maar goedkoper. Even rondwandelen in de relatieve (t.o.v. Hanoi) rust hier beviel uitstekend. Op naar het diner, waar het verse zeevoedsel lonkt. Uiteindelijk werd het vlees!
Vrijdag 4 april,
De dag begon vroeg. Om 7.45 met de auto naar de haven voor de boottocht over Ha Long Bay. Volgens sommigen de voornaamste reden om naar Vietnam te gaan. Aangekomen in de haven, blijkt overduidelijk dat het toeristenseizoen nog niet is begonnen. Wij zijn de enige passagiers op een boot die een capaciteit van 48 heeft. En dan ook nog 5 man personeel. Waarom geen kleinere boot? Of een combinatie met een andere boot die 5 minuten eerder weg ging?
Toch afgevaren en het wonderlijke landschap in de baai gezien. Prachtig en zelfs de zon deed zijn best om door de grijze wolken te komen. Aangelegd bij de andere toeristische trekpleister: de grotten. Groot en imponerend, de laatste grot was 10.000m2 groot. Daarna lunch aan boord en het schip voor anker. Ik voelde me Onassis en dan was Gemma natuurlijk Jackie. Zeven gangen waarvan 4 vis. We hebben ons, ook om de bemanning nog een beetje winstdeling te geven, laten verleiden tot een fles goede Chileense wijn. Daarna een bezoek aan een eilandje met een hoge top van ca. 100 m. Na 416 treden een prachtig uitzicht. Op de terugweg was het tijd voor de after lunch dutje, zachtjes varend , op ligstoelen op het bovendek.
In de haven stond de chauffeur al weer te wachten en in bijna 4 uur, met flink wat file vanwege wegwerkzaamheden, terug naar het hotel in Hanoi. Afscheid genomen van onze gids en chauffeur en heerlijk gedoucht. Dus weer fris en fruitig voor het diner.
Na een blokje om moe genoeg om aan een flinke nachtrust te beginnen.

• 04 April 2014 - 22:23

Yvonne De Boer:

Leuk om alles over jullie reis te lezen! Moet eerst naam en e-mailaders invullen...!? ( en niet na ' jij vindt leuk en zeg hier iets... ') en dan de reactie geven, bij deze. Liefs vanuit het Bussumse Xx

• 05 April 2014 - 10:21

Annabertha:

Heb ook fijne herinneringen aan Hanoi en Halong.
    Hebben jullie niet geslapen op de boot?
    Met als traktatie van de bemanning blikkerige pop muziek die veel te hard staat.
    Heb je de waterbuffel herkend in het Waterpuppet theater?
    Jullie gaan nog een hoop mooie dingen zien. Geniet.
    En vooral ook van de keuken.
    xab

• 06 April 2014 - 13:25

Louise:

Lieve Gemma en Nic,
    Wat een leuke berichten uit het verre Vietnam. Met plezier lees ik de reisverslagen en "lift" zo een beetje mee. Fijn dat jullie zo genieten! Kus vanuit Ugchelen.