Met de nachttrein naar Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Met de nachttrein naar Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Met de nachttrein naar Hué

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

06 April 2014 | Vietnam, Hué

Lieve familie en vrienden,

Inmiddels zijn we na een vermoeiende treinreis in Hué aangekomen,
Lees hieronder hoe dat ging...
Zaterdag 5 april.
Vandaag geen programma in Hanoi. Dus een beetje uitgeslapen en de hele Volkskrant gedownload. Na het ontbijt de koffers gepakt en bij het hotel in bewaring gegeven. Nu de stad in, maar het ‘regende’. Wij kregen een grote paraplu mee, waarvan we uiteindelijk meer last dan gemak hadden. Het was namelijk het meest zachte mottertje (zou Wordfeud dat pakken?) dat er bestaat. Echt onvoldoende om mat van te worden. Lekker door het ‘old quarter’= de oude Franse wijk gelopen en ons verbaasd over de vele soorten van handel die hier op straat worden gedreven, maar ook het feit dat je zo een hele straat hebt met telefoonwinkels, apotheken of fietsenmakers. Misschien een socialistische manier van concurrentie. Ik zie geen voordelen om met je kapotte fiets altijd naar dezelfde straat te moeten, beter een fietsenmaker in de buurt!
We trakteerden onszelf op een goede lunch, want of en zo ja hoe het diner, dat wisten we nog niet. Om 17.30 werden we door gids en chauffeur opgehaald en naar het station gebracht voor de reis met de nachttrein naar Hué. Onze gids raadde aan wat te drinken en te eten mee te nemen en hij zette ons om 18.30 op de trein: een slaapcoupé met 4 bedden die we, o toeval deelden met Piet en Riny, twee andere Nederlanders die in Vietnam hetzelfde reisbureau hadden. Leuk om je ervaringen te kunnen uitwisselen. Om 19 uur vertrok de trein die volgens schema om 7.48 in Hué zou aankomen. Na ruim een half uur kwamen twee conducteurs met een grote pan ‘chickensoup’ voorbij. Snel twee kommen afgenomen en heerlijk gegeten. Hoewel we het meest luxe arrangement in de nachttrein hadden, was het veel lawaai en behoorlijk schudden. Rond 22.30 gingen we te kooi en ja we hebben geslapen. Details volgen nog wel mondeling.
Zondag 6 april.
Om 5.30 was het licht en waren we eigenlijk wakker. Ik heb de hele zaterdagse Volkskrant inclusief het magazine kunnen lezen.
Met een klein uur vertraging kwamen we aan in Hué. Met eigenlijk maar eens wens: douchen! We werden opgewacht door een nieuwe gids, die ons naar het hotel bracht: Park View Hotel, echt top! Want onze kamer bleek al beschikbaar en we mochten erin (om 9.00 uur) Daarna op pad met de gids: eerst een boottochtje (inclusief verkoop van souvenirs) over ‘the Parfume River’ met daarna een bezoek aan de pagode van Hué, met tempel en monnikenklooster. Mooi bewaard. Daarna een bezoek aan de citadel, de keizerstad. Deels verwoest in de oorlog met de Amerikanen en deels al weer gerestaureerd, hoewel de totale restauratie nog wel 40 jaar –volgens onze gids- in beslag zal nemen. De restauratie laat zien dat er nog echt vakmanschap is. De lunch die bij het arrangement hoorde telde zeker elf verschillende gerechten. Dat kwam na het meest simpele ontbijt (een stuk cake) dat we in de trein hadden, goed uit.
Na de lunch bezochten we de tombe van Tu Duc, keizer van 1848-1883. Hij liet zijn tombe al bij leven bouwen en heeft er in de zomer ook gewoond, dus ook hier een paleis en een tempel, met schitterende details en mooie authentieke kleuren. Bij Gemma sloeg de vermoeidheid toe. De rest van de middag hebben we lekker geluierd en na een avondwandeling, dicht bij het hotel gedineerd.

PS dank voor de reacties. @AB de muzek van de bemanning etc was precies de reden waarom we niet op de boot hebben geslapen. De waterbuffels was top!

Groeten van Nic en Gemma

• 06 April 2014 - 18:23

Martha:

Het is weer een leuk verslag. Het is altijd weer een feest om te lezen. Liefs martha

• 06 April 2014 - 22:17

Yvonne:

Lieve reizigers, ik reis echt een beetje met jullie mee, heeeeeerlijk dit verhaal reeds....& foto's, liefs vanuit een voorjaar sfeerrijk Bussum, Yvonne & co Xx

• 07 April 2014 - 10:16

Frans Rederiks:

Het klinkt weer allemaal super en leest lekker weg.
    We krijgen zelf ook zin om zoiets te gaan ondernemen.

Liefs Frans en Aletta