Heerlijk Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Heerlijk Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Heerlijk Paramaribo

Door: nicfrederiks

Blijf op de hoogte en volg Nic

16 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Het regent hier wel, maar we zwijnen net tussen de buien door zoals je hieronder kunt lezen.

Woensdag 15 februari
Vanochtend (relatief) vroeg ontbeten en om 9.30 stond chauffeur en gids Iershad voor de deur om ons over e grote brug heen naar Fort Nieuw Amsterdam, suikerplantage Mariënburg en Frederiksdorp te brengen. Stuk voor stuk bezienswaardigheden.
Fort Nieuw Amsterdam is een soort openluchtmuseum met een kruithuis, een gevangenis en alles meer wat bij een fort hoort en een mooi uitzicht over de rivier richting de oceen. We zagen net een vrachtschip Paramaribo verlaten.
Suikerplantage Mariënburg is helaas zeer vergane glorie. In 1978 is de productie van suiker (en rum) gestopt en zijn delen van de installaties (Werkspoor 1921) ontmanteld. Wat er nu van de gebouwen nog staat is bijna weer door de natuur in bezit genomen. Uit de destilleerderij groeien grote bomen.
Jammer dat dat niet bewaard is gebleven.
Frederiksdorp mochten we natuurlijk niet missen. Met een bootje staken we de Commewijne Rivier over. Dat was al een ‘avontuur’ oop zich want twee keer sloeg de motor af. Er zat nog maar een klein beetje brandstof in de tank en de slang was net niet lang genoeg om dat laatste beetke op te zuigen. Uiteindelijk kreeg de stuurman de motor weer aan de praat.
Frederiksdorp is een soort hotel, met verschillende huizen die een of meer (hotel)kamers hebben.
Wij hebben er gegeten en genoten van de rust. Het is een eiland waar geen auto’s kunnen komen.
Weer terug aan de overkant viel de rest van onze tocht letterlijk in het water. Het begon te regenen en tot huis is het niet meer opgehouden. De straten, vooral terug in de stad, stonden blank (nou ja blank is hier bruin) maar Iershad stuurde behendig zijn auto door deze rivieren en lverde ons veilig af. Morgen gaan we opnieuw met hem op pad.
We hebben heerlijk Javaans gegeten, dat wilde ik nog even toevoegen

Donderdag 16 februari
Met Iershad en onze medegasten Maarten en Patricia naar de vlindertuin.Een unieke plek waar vlinders worden gekweekt en als ‘poppen’ naar vlindertuinen over de hele wereld worden gestuurd. We konden net aanhaken bij een rondleiding en zo hebben we de vlinders in alle stadia, van ei, tot larve, rups en pop gezien. Interessant en fotgeniek, die intensieve vlinderhouderij. Ze doen ook nog in slangen en landschildpadden.
Daarna roti opgehaald en in de auto meegenomen. Een indiaanse pottenbakkerij bezocht (vooral export naar NL) en naar de ‘White Beach’ van de Surinamerivier. Roti gegeten en gezwommen, zie de unieke foto!
Domburg, dat ook aan de rivier ligt bekeken. Daar lage grote zeiljachten. Dat bracht mij op het idee om de zeilwedstrijd Domburg-Domburg te organiseren. Wellicht een zeilmeisje dat zin heeft?
Op het balkon van het guesthouse schrijf ik dit stukje. Morgen worden we wat actiever en gaan we fietsen.

• 17 Februari 2012 - 13:38

Bep:

Hallo daar, als ik het goed begrepen heb zijn jullie vandaag aan het fietsen .
    Wij hebben het hier alvast sneeuwvrij gemaakt. dus welkom thuis !
    groet , Bep.