Brasilia, stad van Niemeyer en verassingen - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Brasilia, stad van Niemeyer en verassingen - Reisverslag uit Brasília, Brazilië van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Brasilia, stad van Niemeyer en verassingen

Door: nicfrederiks

Blijf op de hoogte en volg Nic

08 Februari 2012 | Brazilië, Brasília

Dag allemaal,

al ruim een dag in Brasilia en overweldigd door de architectuur. Lees maar

Dinsdag 7 februari
We zouden om 8.00 worden opgehaald. En het busje was er om 8.15. Spitsuur in Rio, maar het viel uiteindelijk alles mee, een uur later zaten we ingecheckt en wel bij de gate. Anderhalf uur vliegen naar Brasilia en daar stond Roberto, onze nieuwe, overenthousiaste gids op ons te wachten. Hij bracht ons al sightseeend naar het hotel dat in tegenstelling tot onze andere hotels niet in het centrum ligt, maar aan het meer, vlak naast de ambtswoning van de president. Het is goed om te weten wie je buren zijn. Misschien doet hij donderdags ook wel eetclub!
Het hotel is een ontwerp van Oscar Niemeyer, dus wij over nachten in het recent gerenoveerde gebouw van de 104-jarige meester zelf. Toen we aankwamen was onze kamer nog niet gereed, maar een lunch in restaurant Oscar was het goede begin van ons verblijf hier. Er is zelfs een zwembad.
De middag een beetje verlummeld met genieten van het gebouw en een internetverbindingsvraagstuk (dat helemaal bij het hotel lag) en dat uiteindelijk met een ‘ingevlogen’technicus werd opgelost.
Diner bij Oscar.

Woensdag 8 februari
Onze gids Roberto haalde ons op bij het hotel voor een ochtendtour langs alle bezienswaardigheden. Ons doel daar een keuze uit te maken voor de volgende dag.
Het stedenbouwkundig concept van Brasilia is inmiddels wereld cultureel erfgoed. En de gebouwen van Niemeyer dragen dara veel toe bij. We begonnen bij de kathedraal, die klein lijkt, maar deels onder de grond ligt. De kerk biedt plaats aan 4000 personen (staand). Prachtig interieur en een ranke (beton)constructie. Vervolgens het regeringsgebouw: senaat en congres, en het paleis van de president en het opperste gerechtshof van buiten bekeken. Er tussen is een groot leeg plein dat de scheiding van deze machten moet symboliseren. Volgens onze gids vond de vrouw van de president het maar een kale boel en ze miste duiven. Niemeyer protesteerde, maar ontwierp uiteindelijk een duiventil(=toren). Verder naar de TV-toren, voor een prachtig uitzicht ook op de nieuwbouw van het stadion voor de WK voetbal 2014.
Onderweg steeds kijk daar een Niemeyer, en kijk daar nog een. (hij is 104 maar werkt nog steeds, dus pensioen? Hoezo?) Nog een kerk,vierkant en rondom glas in loodramen. Betoverend, vooral van binnen.
Roberto zette ons af bij een populair restaurant waar je een bord pakt, langs het buffet (warm en koud) loopt en je bord vult. Aan het eind wordt het gewogen en je betaalt per gewicht. Buiten op het terras komt de ober voor je drankje en aan het eind reken je met je bonnetje af. Zeer populair. Rij voor de kassa was lang, maar ze rekenen in hoog tempo per creditcard af. Tot slot van dit experiment met de bus terug naar het hotel.
Even gerust en toen op visite bij de achterburen: het paleis van de president. Een kwartiertje lopen, een nummertje krijgen en een uurtje wachten en dan via de security een busje in en naar het (Niemeyer)paleis. Wederom prachtig, maar ook smaakvol ingericht. De foto’s moeten hun werk maar doen. Ik ga nu even zwemmen.
Tot de volgende keer..

• 08 Februari 2012 - 20:25

Frans:

Volgens mij kun je de omschrijving studiereis wel schrappen. Dit is toch alleen maar puur genieten.
    Inderdaad de fot's spreken voor zich.

Veel plezier nog en studeerse.

Frans

• 08 Februari 2012 - 20:39

Yvonne De Boer:

Jeetje, wat een luxe allemaal! Hoeveel gidsen hebben jullie wel niet gehad !? Verdwalen jullie dan nooit? Elf-steden-tocht gaat voorlopig niet door! Al die vrijwilligers, die de afgelopen dagen eindeloos het ijs hebben staan schoonvegen....! geniet van de zon & de weelde, liefs Yvonne X

• 08 Februari 2012 - 21:05

Lia:

Hoi Nic en Gemma
    Prachtig daat wil ik ook wel heen.

• 09 Februari 2012 - 09:02

Annabertha:

Heb je gecheckt of het echte boeken zijn in die bieb, of lege hulzen waar flessen in verborgen worden.
    De stad is bijna futuristisch. Wonen er ook mensen? De foto's zijn helemaal "leeg".
    Geniet!
    Liefs.

• 09 Februari 2012 - 09:02

Marianne F:

Hoi Nic en Gemma,
    lees met veel plezier jullie belevenissen en bekijk de foto's.
    Nic volgens mij ligt er nog een schrijverscarriere op je te wachten.
    Geniet nog volop van je studiereis en een lieve groet voor jou en Gemma.
    Marianne xxx

• 09 Februari 2012 - 12:40

Martha:

mooie gebouwen, en ook nog eens prachtig ingericht dat kunnen ze wel daar. wat een weelde.
    leuk om te lezen dat jullie zo genieten, enne it giet net oan Dat is dat de tocht der tochten niet door gaat maar dan in mijn steenkolenfries ! Balen voor menigeen maar een schrale troost voor Cor. hij was niet uitgeloot dit jaar!
    liefs martha xxx

• 12 Februari 2012 - 12:52

Frans Blaas:

Hoi Nic, mooie verhalen! Geniet ervan! Een correctie, je buurman is een buurvrouw! De eerste vrouwelijke president, Dilma Youssef. Verder nog een opmerking dat je als rasechte Amsterdammer, ramptourist, kennelijk niet achter het theater in Rio hebt gekeken. Daar is drie weken geleden een gebouw van 20 verdiepingen ingestort en nam gelijk twee lagere gebouwen in de val mee. Trieste resultaat meer dan 20 doden. Verder wens ik je alle plezier met het vervolg van je studiereis.

Groet Frans en Levinda
    Itabirito, MG