Adios Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Adios Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Adios Buenos Aires

Door: nicfrederiks

Blijf op de hoogte en volg Nic

26 Januari 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Beste allemaal,

hier is deel 2
Woensdag 25 januari.
Na het ontbijt op pad naar het metrostation. De kaarten voor één of twee dagen zijn daar niet meer te koop. Er hangt hier ook iets OV-chipperig in de lucht. De enkele reizen voldoen ook. Voor 2,5 peso (€ 0,60) mag je net zo lang onder de grond blijven als je wil. Je ziet hier wel weer mensen opstaan vor oude mensen en zwangere vrouwen.
We waren op weg naar het Museum van de moderne kunst. Volgens mijn kaart lag dat vlak bij een metrostation, maar de kaart bleek na veel zoeken en lopen niet te deugen, het museum was zeker 2 km verder dan op de kaart stond. Plan aangepast en een ander museum gekozen. Dat was ook een stukje lopen, maar hier deugde de aanwijzingen van de kaart wel. Na de lunch, want zo laat was het inmiddels naar het museum de Belles Artes (National Galery). Heel veel moois, waaronder een aan Rembrand toegeschreven portret van zijn zuster Liesbeth. Wist niet dat Rembrand een zuster had!
Per taxi terug naar het hotel omdat al het gezoek en gewandel iets te veel van Gemma’s conditie hadden gevergd.

26 januari.
Over het weer valt helaas niets bijzonders te vertellen. Het koelt ’s nachts af naar een graad of 20 en in de loop van de dag warmt het dan op naar 28 graden of meer. Voeg daarbij, zeker als je in de buurt van de rivier en de haven bent, een koel briesje, dan is het gewoon aangenaam.
Om de conditie van Gemma te testen zijn we (zij dus) naar een groot winkelcentrum gegaan. Art deco, dat wel, maar verder de gebruikelijke ketens. Veel sportwinkels en natuurlijk veel kleding. Een boekwinkel en een koshere McDonalds! Ik heb me met een kopje koffie geinstalleerd en heb de volgende etappe van de reis geestelijk voorbereid. Toen ik de koffie wilde afrekenen, bleek dat ik met een vals biljet van 100 pesos in mijn handen stond. Als je er op wordt gewezen en je vergelijkt het met een echt biljet, dan is het inderdaad een ‘fotocopia’. Ik ben er gisteren bij de taxichauffeur in gestonken. Het is een heel verhaal, maar dat vertel ik later nog wel eens aan de liefhebbers.
Met de metro terug naar het centrum en nu vooral de haven.
Maar eerst iets over de metro. In de metro wordt gemusiceerd, gejongleerd en vooral verkocht. De verkoper legt een paar sokken op je been en doet hetzelfde bij je buren. Even later haalt hij de sokken weer op, tenzij je besluit ze te kopen. Verder kon je kleine zaklantaarntjes kopen, bosjes viltstiften, loten en nog veel meer. We zijn een halte met de oudste metrolijn geweest en kwamen bij toeval ook in een oud metrostel terecht (een beetje de Amsterdamse tram uit de jaren ’50). Nostalgie.
Het havengebied lijkt op de havengebieden overal in de wereld waar oude pakhuizen zijn getransformeerd tot woon- en werkruimtes en tot horeca op de begane grond. Mooie bakstenen gebouwen en aan de oevers ook veel nieuwe, hoge kantoorgebouwen. We stuiten op een pleintje met een oranje muurtje waarop ‘Reina de Holanda’ stond. Volgens het bijhorende bord was dit pleintje in 2004 tot stand gekomen m.m.v. de Nederlandse industrie ter plaatse. Curieus, wellicht anticipeert men vast op Koningin Maxima.
Morgen vertrekken we vroeg (07.30) per boot naar Montevideo.
Buenos Aires is een aangename stad.

Een warme groet van Gemma en Nic

  • 26 Januari 2012 - 20:43

    Mar:

    Heerlijk om vanuit het regenachtige Amsterdam jullie reisverslag te lezen.
    Soms denk ik wel, zo kun je ook op vakantie!
    Maar het beleven, voelen en ruiken maakt het pas echt.
    Ik blijf het volgen: Nic ben je wel op tijd voort de serie Koot en Bie in februari???

    Groet, Mar

  • 26 Januari 2012 - 21:33

    Bep:

    Leuk om zo mee te reizen ! ik kan dus rustig naar B A gaan want daar
    hindert het niet dat ik geen kaart kan lezen . en vals geld , spannend!
    ga ik ook maken. vandaag thee gedronken bij de Russen , ik ga haar
    engels leren, als hij tenminste even zijn mond houd . benieuwd naar
    Monte Video , berg van God ? liefs Bep.

  • 27 Januari 2012 - 09:12

    Aglaia:

    Dag Nic en Gems,

    Het klinkt allemaal erg leuk. Ik krijg helemaal zin om ook op reis te gaan als ik lees over die andere gebruiken zoals verkopers en muziekanten in de metro! En ook fijn dat jullie al opgelicht zijn, dan weet je in ieder geval zeker dat je echt op reis bent :D
    Hier is het nu ook stralend weer dus daar ga ik van genieten vandaag.

    Veel plezier de komende dagen! xx


  • 27 Januari 2012 - 21:28

    Mandy:

    Heeeeey Oompje en Tantetje!

    Wat lullig van die 'fotocopia'.. :(
    Apart dat ze die sokken zo op je been leggen en dan weer op komen halen.. Hahaha.
    Lekker weertje! Morgen is hier zelfs kans op sneeuw! :D.
    Ik verheug me op jullie volgende berichtje. Nic verwoord het zo leuk :)..

    XxX
    Mandy

  • 28 Januari 2012 - 13:17

    Martha:

    leuke foto's, jammer dat je er ingeluisd bent door die taxichauffeur. het blijven ratten. of ze rijden een ritje van 5 minuten in 45 minuten(omdat je het toch niet weet !) of ze belazeren je met vals geld.
    God zij dank is 100 peso te overzien. Ik zie er naar uit wat jullie ervaringen zijn in Montevideo.
    gr martha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nic

Actief sinds 16 Jan. 2012
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 19584

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 19 April 2014

Vietnam, vakantie en werk

25 Maart 2013 - 10 April 2013

Japan, de eerste keer

23 Januari 2012 - 19 Februari 2012

Studiereis Zuid Amerika

Landen bezocht: