Van Uruguay naar Brazilë - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu Van Uruguay naar Brazilë - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Nic Frederiks - WaarBenJij.nu

Van Uruguay naar Brazilë

Door: nicfrederiks

Blijf op de hoogte en volg Nic

01 Februari 2012 | Brazilië, Curitiba

Beste allemaal,

hier het vervolg van onze reis.

Maandag 30 januari

Heerlijk (uit)geslapen en ontbeten. Het zou een zeer warme dag worden en we hebben heerlijk in de schaduwrijke tuin gezeten. Gewoon een dagje rust, want dit was een heel intensief weekend. Edgardo had geregeld dat we de hele dag in het hotel konden blijven. We hebben daar ook geluncht. Het strand was veel te warm. Tegen 18.30 hebben Gemma en ik nog even een wandelingtje gemaakt en een ijsje gegeten. Nog een kopje thee in de tuin en dan in de koelte terug naar Montevideo. Toen we Piriapolis verlieten zagen we de zon ondergaan. Prachtig! Even na 23 uur waren we weer thuis. Ik ben nog even in de buurt een biertje gaan drinken en wat gaan eten. Gemma was te moe na deze reis en Edgardo had een (skype) afspraak. Best leuk om even te mixen met de locals. Een terras buiten, maar geen herrie, gewoon mensen die rustig met elkaar zitten te praten, zacht om anderen niet te storen. Wow. De avond was warm, zo ook de nacht.

Dinsdag 31 januari
Na het ontbijt bracht Edgardo ons naar het vliegveld. We waren er ruim op tijd, maar de vlucht was helemaal vol en wij konden niet naast elkaar zitten. Bovendien vertrokken we 2 uur te laat. Eenmaal in Curitiba aangekomen troffen we een aardige gids, die op ons had gewacht en ons naar het hotel bracht. Onderweg konden we al wat informatie uitwisselen. Hij was best enthousiast over de stad; er wonen 1,3 miljoen mensen en 3 miljoen mensen in de metropool Curitiba. De parken, het openbaar vervoer zijn voor Braziliaanse begrippen meer dan goed. Leuk intermezzo: hij vroeg of we bezwaar hadden dat hij even ging tanken, nee natuurlijk. Bij de pomp was er ethanol, benzine in 2 soorten en diesel. Ik vroeg of hij ethanol (maakt Brazilië zelfs van o.a. suikerriet) ging tanken, maar dat was niet het geval. Ethanol was de laatste tijd veel (30%) te duur geworden. Milieu gaat toch altijd weer via de beurs. Hij gaf ons nog wat tips en leverde ons keurig bij het hotel af. Vrijdag haalt hij ons weer op.
Een mooi hotel en een prachtige kamer. Even gerust, de mail gecheckt en de reacties gelezen. Leuk voor (sommigen van) jullie dat het vriest!
Om 20.15 naar buiten om in de schemering een restaurant te vinden. In het restaurant waar we binnen stapten zat een man achter een keybord te zingen, met de versterker op 10. Gelukkig konden we ook buiten eten, dan krijg je je biertje wel in een plastic ‘glas’. Het eten wat goed en goedkoop, voor het eerst weer met zwarte bonen. Nog even omgelopen op zoek naar een echte koffieshop, maar dat lukte niet, wel rook ik de geur van wiet. We zijn dus weer bijna thuis.

PS Bep, inderdaad heeft Edgardo van jouw prachtige uitzicht in Amsterdam genoten. Hij had het er nog over.

Woensdag 1 februari
Terwijl het in Nederland vriest (dank voor alle informatie) was het hier vanmiddag 36 graden. In de schaduw best te doen. ’s Avonds koelt het af naar zo’n graad of 20. Volgens onze gids ligt de stad op 1100 meter. Dat verklaart een hoop. De avonden zijn dus, qua temperatuur, het prettigst.
Het hotel biedt een uitgebreid ontbijtbuffet met veel vers fruit en superzoete ananas.
Vanochtend zijn we wat gaan wandelen en we konden de verleiding niet weerstaan om op de bus te stappen. Je betaalt bij de ingang van de buis (zie foto) en net als de metro stopt de bus precies bij de deuren in de buis, mensen eruit en erin in minder dan 30 seconden. Maar ja waar gaat zo’n bus naartoe? Uitgestapt en een stukje terug gelopen, wat boodschapjes gedaan en toen een taxi genomen naar het Museo Oscar Niemeyer. Een prachtig gebouw met veel architectonische verrassingen en een mooie collectie. Een hele zaal gewijd aan de Braziliaande geschiedenis, met een flinke rol voor de Nederlanders daarin. Er lag een atlas van Blaauw en Barleus is ook een BB (bekende Braziliaan).
In het café van het museum was er een wifi verbindig dus met de Iphone opgezocht waar we zaten en hoe ver het lopen was naar het hotel. 3,1 km in 38 minuten te lopen. Dat ging perfect hoewel het door de hitte wel wat langer duurde; je hopt steeds naar de kant met schaduw.
Rond 17 uur waren we terug en vanavond gaan we in het restaurant naast het hotel eten. Geen lange wandelingen meer en er staat Braziliaanse wijn op de kaart. Wie weet?

Tot de volgende keer

• 01 Februari 2012 - 23:16

Yvonne De Boer:

Nic & Gemma, tis hier snoeikoud! dat wordt schaatsen. Leuk om jullie verslagen te lezen. enjoy Yvonne

• 01 Februari 2012 - 23:24

Cisca:

Goed te lezen dat jullie nog steeds volop genieten. Grappig dat een ieder uit Nederland het over het koude weer heeft en verlangen naar het schaatsen , jullie ook?
    In SA is het ook prachtig weer.
    Groetjes,
    Cisca en Benson

• 02 Februari 2012 - 09:44

Bart:

Ben benieuwd naar de Braziliaanse wijn! Gister zat ik aan een Argentijn, die kunnen er wel wat van :)

• 02 Februari 2012 - 10:48

Dora :

Hoi Nic en Gemma,
    ziet er prachtig uit! Wij zijn in Chavroches bijna ingesneeuwd. Gaan volgende week zondag naar Amsterdam terug. Leuk, het reisverslag. Zien jullie in Amsterdam.
    Liefs en plezier,
    Dora

• 02 Februari 2012 - 17:21

Martha:

weer een leuk verslag, en wat een bijzonder museum. staaltje architectuur !
    morgen kan ik het weer volgen vanaf mijn eigen pc, hij is naar docter erwin geweest, en is volgens hem weer zo snel als een tierelier !
    je weet dat ik niet zo een schaatsfanaat ben, maar zou het wel erg leuk vinden als er weer eens een elfstedentocht komt. Dan zal Cor ongelovelijk balen, vorig jaar was hij uitgeloot, dit jaar niet.
    goede reis verder, en tot het volgende verslag , liefs martha

• 03 Februari 2012 - 15:01

Diet:

dag nic,
    grappig dat de rust op het terras je zo opvalt; blijkbaar zijn wij een luidruchtig volkje.
    liefs, ook voor gemma